„Wesele. Wyspiański-Malczewski-Konieczny”, Włodzimierz Staniewski – KULTURA W CZASACH ZARAZY, CZ. 20

przez Kulturalny Nihilista

Szaleńczy mistycyzm, odwołania do współczesnej sytuacji panującej w kraju, fantastyczna muzyka, a w tym wszystkim on – Stanisław Wyspiański i jego najbardziej znane dzieło – „Wesele”, które właśnie się rozpoczyna, choć wyglądać będzie inaczej, niż jego literacki pierwowzór.

Wykrzykiwane didaskalia, obrazujące scenerię, ilustrujące każdą ze ścian pomieszczeń, z najdrobniejszymi szczegółami. A w tle aktorzy, prowadzący burzliwą dyskusję o świecie i produkcji spektaklu, reasumujący wszystko w jednym, znanym od lat stwierdzeniu – jako naród mamy słomiany zapał. Nie mniej wesele czas zacząć.

Przed wzrokiem widzów pojawiają się sceny znane z dramatu Wyspiańskiego, jednak w zupełnie innej formie. Teksty oryginalne przeplatane są z twórczością własną reżysera, Włodzimierza Staniewskiego. Chociaż pojawiają się znane postacie, jak Pan Młody i Pani Młoda, Poeta, Wernyhora, Upiór czy Stańczyk, to każdy reprezentuje sobą nie tylko elementy dramatu, lecz coś współczesnego, jak na przykład Wernyhora, który staje się głosem Ukrainy, Rachela przykładem współczesnej kobiety sukcesu, a Stańczyk mógłby z powodzeniem reprezentować i współczesne władze.

Spektakl „Wesele”, inspirowany twórczością dwóch wielkich artystów – Stanisława Wyspiańskiego, w tym głównie tytułowym „Weselem”, oraz obrazami Jacka Malczewskiego, to dzieło doskonałe. Stworzone na 40-lecie działania Ośrodka Praktyk Teatralnych Gardzienice, łączy w sobie elementy antycznej tragedii, modernistycznego dramatu i odniesienia do współczesności, a wszystko ilustrowane dziką, energiczną i wybuchową choreografią oraz znakomitą muzyką, autorstwa Zygmunta Koniecznego. Muzyką, która również odpowiada całości, przeplatając ludowość z dziełami klasycznymi, pieśni polskie z żydowskimi i ukraińskimi. A całość na swoich barkach trzymają znakomici aktorzy, którzy mimo ogromu włożonej weń energii i pasji, wydają się być niestrudzeni, żyjąc tym, co przedstawiają.

Jeżeli ktoś jeszcze nie zna tej powstałej w 1977 roku kultowej grupy teatralnej, pod kierownictwem Włodzimierza Staniewskiego, jest to dobry spektakl, by poznać jej możliwości, które są prawie nieograniczone.

Tytuł: Wesele. Wyspiański-Malczewski-Konieczny
Reżyseria: Włodzimierz Staniewski
Scenariusz: Włodzimierz Staniewski
Na podstawie: „Wesele”, Stanisław Wyspiański
Wystawiany w: Ośrodek Praktyk Teatralnych „Gardzienice”
Rok premiery oryginału: 2017
Rok produkcji telewizyjnej: 2018

Kadr pochodzi ze spektaklu:
- "Wesele. Wyspiański-Malczewski-Konieczny", Włodzimierz Staniewski, Ośrodek Praktyk Teatralnych „Gardzienice”, 2018
0 komentarz
2

Podobne posty

Zostaw komentarz